Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
Palmtop - to komputer przenośny, mieszczący się w dłoni.
 Home > Konsument
Abc konsumenta

Cena jawna, czyli ceny po nowemu

10.04.2015 23:42:00

W niektórych sklepach, przy robieniu zakupów dnia codziennego, spotykają nas niespodzianki, a bohaterką tych niespodzianek jest CENA.

Cena, która:
  • zmienia się między półką i kasą,
  • jest niewidoczna, bo zaklejona np. informacją o terminie przydatności do spożycia,
  • przyklejona na boku półki nie zawsze odpowiada produktowi, którego dotyczy, bo ten się "przesunął", jak tłumaczą handlowcy,
  • nie została zmieniona na produktach przecenionych w ciągu dnia handlowego, np. na natce pietruszki,
  • jest inna w recepcji hotelowej a inna ... w chwili płacenia rachunku za tę samą usługę,
  • jest ceną sugerowaną, chociaż tak naprawdę nikt nie wie, co to oznacza dla konsumenta.
Takich i podobnych przykładów Federacja Konsumentów mogłaby podać dużo więcej.

To wszystko w niedługim czasie powinno należeć już do przeszłości.

Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (DzU nr 99, poz. 894), wydane na podstawie ustawy z 5 lipca 2001 r. o cenach, miało obowiązywać od 19 października 2002 r.

Przedsiębiorcy uznali, że mają zbyt mało czasu na dostosowanie się do wszystkich wymagań wynikających z rozporządzenia, przede wszystkim dotyczących zamontowania czytników - urządzeń służących do odczytu cen towarów na podstawie kodów kreskowych, stąd wydłużono okres przejściowy do 31 marca br. Po tej dacie organizacja sprzedaży - dotycząca zarówno odpowiedniego uwidaczniania cen, jak i dostępu do czytników - będzie w pełni obowiązująca.

Co z tych przepisów wynika dla przeciętnego konsumenta?

Otóż:
  • cena musi być na każdym towarze znajdującym się w sklepie i w oknie wystawowym (nawet jeżeli są to wzory, atrapy lub imitacje konkretnych oferowanych produktów),
  • cenniki powinny być również widoczne przy wejściach do barów, restauracji i punktów usługowych;
  • w przypadku niektórych artykułów paczkowanych, obok ceny za sztukę, będzie podana cena za jednostkę miary, np. w przypadku masła lub białego sera w kostkach po 25 dag będzie podana cena za kilogram (powinno to ułatwić konsumentom porównanie cen różnych towarów tego samego typu).
Jednakże i tu są wyjątki:
  • towary sprzedawane w sklepie samoobsługowym, opatrzone kodem kreskowym, wadze poniżej 5 kilogramów i pojemności 5 litrów nie muszą być oznaczone nalepką z ceną, pod warunkiem, że na półce jest etykieta, tabliczka lub plakat (wywieszka) z ceną oraz sklep zainstaluje tzw. czytniki cen.
Jeden czytnik ma przypadać na 400 m2 powierzchni sprzedaży, co zapewni klientom możliwość odczytania i sprawdzenia cen towarów na podstawie kodów kreskowych.

Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów system czytników rozmieszczonych w miejscu sprzedaży detalicznej towarów nieoznaczonych ceną powinien umożliwić konsumentom odczytanie ceny i nazwy handlowej towaru (lub zrozumiałym dla kupującego skrótem tej nazwy) na etapie oferowania towaru, a nie po dokonaniu zapłaty w kasie.

Do końca 2003 r. z oznaczania towarów metkami są zwolnieni sprzedawcy handlujący produktami, do których - ze względu na ich rodzaj - ceny przykleić się nie da, a więc o małych rozmiarach (do 10 cm2), masowymi, czyli takimi, których się nie opakowuje, np. owoce, i nie odmierza, np. sadzonki roślin, kwiaty cięte i doniczkowe, żywe zwierzęta, a także artykuły spożywcze, których termin spożycia właśnie mija (upłynie w ciągu najbliższej doby, licząc od momentu ich wystawienia na sprzedaż), oraz towary sprzedawane zwyczajowo w większych ilościach, np. glazura, terakota, cegły.

Wybór sposobu podawania cen wymienionych towarów pozostawia się przedsiębiorcy, który zna zwyczaje przyjęte w obrocie handlowym poszczególnymi towarami. Może on stosować przywieszki, cenniki lub katalogi.

Właściciele barów i restauracji są zobowiązani do uwidaczniania szczegółowego cennika całego aktualnego menu. Ceny potraw powinny być uwidocznione w sposób czytelny, cennik zaś wywieszony w miejscu ogólnodostępnym wewnątrz lub na zewnątrz lokalu w pobliżu drzwi wejściowych. Chodzi o to, by konsument mógł poznać ceny przed złożeniem zamówienia, a nie dopiero przy płaceniu rachunku i żeby była to cena całkowita, a nie np. za 100g kotleta schabowego.

Przedsiębiorcy prowadzący hotele muszą wykładać w każdym pokoju katalog z cenami noclegów, wyżywienia i innych oferowanych usług, co zapewne nie jest nowością ale ... przy aparatach telefonicznych musi być uwidoczniona cena jednego impulsu a także wielkość opłat dodatkowych za wszystkie usługi telekomunikacyjne.

Ceny za usługi fryzjerskie, remontowe, medyczne i inne muszą być podawane razem z dokładnym określeniem rodzaju usługi i jej zakresu. Jeśli jest to zgodne z praktyką, ze względu na rodzaj świadczonej usługi, zamiast cen za usługę można będzie podawać cenę jednostkową za "jednostkę" usługi, np. za przewóz taksówką - cenę za kilometr.

W przypadku towarów nieposiadających wymaganych cech jakościowych lub towarów z wadami, sprzedawca ma obowiązek odpowiednio obniżyć cenę. Ma on również obowiązek dokładnego i widocznego dla konsumenta podania informacji o przyczynie zmniejszenia ceny.

Wchodząc po 31 marca br. do sklepu, baru czy zakładu fryzjerskiego, na co przede wszystkim powinniśmy zwracać uwagę?

Przede wszystkim:
  • czy cena jest widoczna, - należy pamiętać, że w restauracji (barze, pubie) cenniki potraw muszą określać ilość potrawy zawartej w całej porcji,
  • w przypadku świadczenia usługi u klienta w domu, np. wymiana okien, układanie glazury, cennik powinien być przedstawiony konsumentowi przed wykonaniem zamówionej przez niego usługi.
Za naruszenie wyżej omawianych przepisów grozi kara, którą mogą nałożyć inspektorzy Inspekcji Handlowej, a jej wysokość jest dotkliwa, bo waha się od 1000 do 5000 euro.

 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
Podstawowe pojęcia w turystyce
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Przykłady - usługi
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Usługi platform cyfrowych
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Wadliwie wykonana usługa
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Ile wart jest mój podpis
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone