Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
Automat - to maszyna (urządzenie) wykonujące samoczynnie określony wcześniej ciąg czynności: stały - wynikający z konstrukcji (np. automat otwierający bramę) lub programowany (np. robot).
 Home > Konsument
Abc konsumenta

Co może ochrona sklepu

10.04.2015 23:42:00

Zarówno w dużych sklepach (hipermarketach), jak i niewielkich, samoobsługowych może nas spotkać niemiła niespodzianka, jeśli swoim zachowaniem, nawet nieświadomym, damy ochronie powód do interwencji.

Oto przykłady:
  • 70-letnia konsumentka została uznana za winną kradzieży i zjedzenia w markecie batonika w cenie 69 gr. Nie pomogły zapewnienia, że nie je słodyczy, bo choruje na cukrzycę,
  • student, który niczego nie kupił w salonie odzieżowym, przechodząc przez bramkę, usłyszał pisk. Sprawa wyjaśniła się, gdy pokazał zawartość teczki z ... kasetą video. To ona była przyczyną zamieszania, które nigdy nie należy do przyjemności,
  • rodzice robiący zakupy w hipermarkecie, nie zauważyli, że dziecko odłączyło od nich i bawi się kosmetykami na półce, jak spod ziemi zjawiła się ochrona.
Wielu z nas zna takie historie, jeśli nie z własnych doświadczeń, to z opowiadań znajomych lub z prasy. Do Federacji Konsumentów zwraca się wielu klientów sklepów - pytają, co robić w takich sytuacjach i gdzie się skarżyć na aroganckich i niekompetentnych pracowników ochrony.

Co może ochrona?


Jeśli pracownicy ochrony zachowują się grzecznie, uprzejmie proszą o pokazanie paragonu lub zawartości torebki, możemy się na to zgodzić, o ile uznamy, że sprawa zostanie wyjaśniona, ale jest to nasza dobra wola i nie musimy poddawać się kontroli.

Pracownicy ochrony mogą zatrzymać klientów, jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie, że popełniono kradzież towaru. W takiej sytuacji powinniśmy żądać przyjazdu policji. Pamiętajmy, że tylko policja ma prawo legitymować klienta, żądać okazania zawartości torebki, teczki lub reklamówki, a także przeszukiwać bagażnik samochodu.

Podstawę prawną stanowią przepisy ustawy z 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 30 czerwca 1998 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobów użycia przez pracowników ochrony środków przymusu bezpośredniego.

Gdzie się skarżyć, jeśli nas niesłusznie posądzą?


Skargi na niesłuszne posądzenie lub niegrzeczne zachowanie pracownika ochrony można składać do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Departament Zezwoleń i Koncesji ul. Domaniewska 36/38, 02 - 672 Warszawa.

W przypadkach, gdy ochrona rzeczywiście przekroczyła swoje uprawnienia, Departament może nawet cofnąć koncesję wydaną firmie, której pracownik przekroczył swoje kompetencje.

W małych sklepach, które nie zatrudniają pracowników ochrony, ich rolę pełni np. wyznaczona pracownica. W przypadku, gdy mamy zastrzeżenia do jej zachowania, można zgłosić skargę kierownikowi (właścicielowi) sklepu.

Konsumenci często pytają, czy praktyki hipermarketów dotyczące zakazu wnoszeni np. plecaków są prawnie uzasadnione. Wyjaśniamy, że w takich przypadkach sklep musi zapewnić odpowiednie miejsce na przechowanie rzeczy klientów. Depozyt w szafkach zamykanych na klucz lub przechowalnia jest praktyką, którą wprowadzają hipermarkety w ramach ustalonego przez siebie regulaminu sprzedaży. Taki regulamin obowiązuje osoby wchodzące do sklepu. Jeśli nam to nie odpowiada, pozostaje przyjść do marketu bez plecaka lub wybrać konkurencję.

 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
Podstawowe pojęcia w turystyce
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Przykłady - usługi
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Usługi platform cyfrowych
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Wadliwie wykonana usługa
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Ile wart jest mój podpis
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone