Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
ABS (Anti-Blockier-System) - to samochodowy system zabezpieczający przed poślizgiem kół pojazdu (samochodu, motocykla) przy hamowaniu.
 Home > Konsument

ABC konsumenta - ochrona danych osobowych (Prywatność - prawo do bycia pozostawionym w spokoju)

10.04.2015 23:42:00

Ile kosztuje nasze nazwisko?


Jest wiele warte - raz pozyskane, razem z danymi innych osób staje się przedmiotem obrotu pomiędzy firmami marketingowymi. Nazwisko ma szczególną wartość, gdy firma posiada dodatkowe informacje o naszych zwyczajach, nałogach, preferencjach zakupowych. Czy naprawdę chcemy, aby ktoś o nas tyle wiedział? Należy więc uważać przy każdym składaniu podpisu. Może się bowiem okazać, że wśród warunków umowy była formułka: "Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych dla celów marketingowych". Nieuwaga może wiele kosztować (!) - a oto możliwe koszty:
  • zapchana skrzynka na listy;
  • niechciane telefony z propozycją skorzystania z nowej usługi;
  • konieczność zmiany adresu poczty elektronicznej (niektórzy internauci odbierają kilkadziesiąt reklam w ciągu dnia).
Jeżeli nie chcemy udostępniać swoich danych, możemy po prostu skreślić taką formułkę. Przedsiębiorca nie może uzależniać zawarcia umowy (np. o prenumeratę lub świadczenie jakiejś usługi) od wyrażenia zgody na swobodne dysponowanie naszymi danymi do celów reklamowych.

Kto i po co zbiera dane osobowe?


Nasze dane wraz z danymi innych osób są wykorzystywane do takich celów, jak: przesyłanie ofert handlowych na adres mailowy, do skrzynki na listy, przygotowywanie promocji, reklam, dokonywanie analiz rynku, preferencji konsumentów itp. Dane zbierają głównie firmy zajmujące się tworzeniem i dystrybucją reklam.

Czy zawsze musimy podać swoje dane osobowe?


Podawanie danych osobowych jest w kontaktach z przedsiębiorcą dobrowolne, chyba że są one mu niezbędne do wykonania zobowiązania (np. umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych, złożenie reklamacji, zawarcie umowy o kredyt). Zawsze można skontaktować się z Federacją Konsumentów lub Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych, by upewnić się, czy rzeczywiście przedsiębiorca musi mieć nasze dane w konkretnej sytuacji.

Czy możemy nie zgodzić się na reklamówki pod drzwiami?


Jeżeli nie chcemy otrzymywać bezadresowych reklam wkładanych przez listonoszy do skrzynki na listy, możemy złożyć odpowiednie zastrzeżenie na poczcie. Dużo trudniej walczyć z niechcianymi reklamami roznoszonymi przez akwizytorów, zaśmiecającymi wycieraczkę, wieszanymi na klamce. Warto zwrócić na to uwagę administracji budynku, by ustawiła specjalne pojemniki na druki reklamowe - każdy, kto będzie zainteresowany nimi, weźmie sobie taką reklamówkę.

Czy w Internecie jesteśmy anonimowi?


Anonimowość w Internecie jest pozorna. Właściciele stron internetowych zbierają wiele informacji o nas, wysyłając specjalne pliki (tzw. cookies - ciasteczka) do naszego komputera. W ten sposób mogą się dowiedzieć, jakie strony odwiedzamy, jakich programów używamy i wielu innych rzeczy.

Najlepiej używać programów uniemożliwiających dostęp do informacji przechowywanych w komputerze (tzw. ?rewall). Trzeba zabezpieczyć swój komputer przed wirusami, używając odpowiednich programów, regularnie skanując komputer, aby wyeliminować wirusy, które w przyszłości mogą nie tylko narobić szkód, ale i bez naszej wiedzy przekazywać dane umieszczone w komputerze osobom niepowołanym. Starajmy się nie podawać swojego adresu mailowego! Inaczej na skrzynkę zacznie przychodzić wiele niezamawianych ofert i reklam. Nie udostępniajmy na nieznanych stronach internetowych swoich danych osobowych - w ten sposób pozbawiamy się kontroli nad nimi. Jeżeli to możliwe, należy używać pseudonimu. Jeżeli uważamy, że strona wymaga podania zbyt wielu nieistotnych informacji (np. sklep internetowy), wystarczy ruch myszą, aby skorzystać z innej witryny. Niestety przeważnie tylko duże portale internetowe stosują skodyfikowaną "politykę ochrony prywatności".

Marketing w sieci


Zdobywanie danych osobowych od dzieci jest częstym zjawiskiem w Internecie. Niekiedy prosi się dzieci bezpośrednio o udzielenie takich informacji, jak: adres poczty elektronicznej, nazwisko, numer telefonu czy adres. Dzieciom proponuje się często prezenty, próbki produktów lub możliwość wzięcia udziału w rozmaitych grach w zamian za udzielenie informacji, czemu nie potra?ą się oprzeć. Informacje są także uzyskiwane przy pomocy popularnych bohaterów kreskówek zadających dzieciom pytania lub przedstawiając pytania o dane jako test na lojalność. Informacje zdobywa się również, śledząc zachowanie dzieci podczas surfowania w Internecie, dzięki strumieniowi danych (plikom cookies umieszczanym w naszych komputerach przez odwiedzane serwery), które pozwalają poznać reakcje dziecka na reklamy oraz jego ulubione postacie z kreskówek.

Chrońmy dzieci. Są one również szczególnie narażone na niepożądane treści zamieszczone w Internecie. Za pomocą specjalnych programów możemy kontrolować dostęp dziecka do zasobów sieci, proponujemy odwiedzenie strony www.sieciaki.pl

Podstawa prawna:


Ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tekst jednolity: DzU z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zmianami).

Niniejszy artykuł został opublikowany dzięki pomocy ?nansowej Unii Europejskiej. Za treść dokumentu odpowiada Federacja Konsumentów, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają w żadnym razie o?cjalnego stanowiska Unii Europejskiej.

 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
Podstawowe pojęcia w turystyce
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Przykłady - usługi
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Usługi platform cyfrowych
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Wadliwie wykonana usługa
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Ile wart jest mój podpis
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone