Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
DVD (Digital Versatile Disc) - to dysk optyczny o dużo większej pojemności od dysku CD; możliwość zmagazynowania do 4,7 GB danych.
 Home > Konsument
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować

Przykłady - usługi

10.04.2015 23:42:00

Proponujemy Państwu zapoznanie się z casusami dotyczącymi usług, a opracowanymi przez prawników Federacji. Nie są to sytuacje sztucznie wymyślone lecz problemy powtarzające się w czasie naszych kontaktów z konsumentami. Przedstawiamy kilka z nich wraz z komentarzem i odpowiedzią prawnika w nadziei, że ułatwimy Państwu poruszanie się po obszarze przepisów konsumenckich.

Przykład I


Oddałam do pralni chemicznej puchową kurtkę (było to jej pierwsze pranie), niestety, kurtka została zniszczona. Pralnia proponuje mi zwrot pieniędzy za usługę, czyli 20,00 zł, a nie za kurtkę, która kosztowała 550,00 zł. Czuję się oszukana, proszę o radę jak mam walczyć z pralnią, jak dochodzić swoich praw.

W opisanym przypadku możemy mieć do czynienia z wadliwym wykonaniem usługi. Wobec tego konsumentka powinna złożyć reklamację i może domagać się odszkodowania z tytułu niewłaściwego wykonania zobowiązania przez pralnię. Na konsumentce będzie ciążył obowiązek wykazania, że pralnia niewłaściwie wykonała usługę (przydatna okaże się opinia rzeczoznawcy), a także precyzyjne określenie poniesionej szkody.

Pamiętajmy, że oddając odzież do pralni zawieramy umowę o dzieło, w której ważny jest rezultat (tzw. umowa rezultatu). Odpowiednie przepisy zawiera kodeks cywilny art. 627 do 646. Zasady reklamowania usługi np. pralniczej są zazwyczaj takie same, jak korzystanie z rękojmi w przypadku reklamowania zakupionych a wadliwych towarów (art.638 kc). Reklamować wadliwie wykonaną usługę należy w ciągu roku od jej wykonania i w terminie miesiąca od wykrycia (zauważenia ) wady.

Konsument niezadowolony z usługi pralniczej powinien złożyć reklamację, najlepiej pisemną, aby w razie sporu mieć dowód, jakie kroki poczynił w tej sprawie. Protokół reklamacyjny można złożyć osobiście w pralni i dopilnować, aby osoba odbierająca pismo potwierdziła przyjęcie na kopii, podając swoje nazwisko lub funkcję i koniecznie datę. Protokół można również wysłać listem poleconym lub za zwrotem poświadczenia odbioru, a dowód nadania przechowywać razem z kopią wysłanego pisma. Jeśli pralnia nie ma gotowego wzoru protokółu reklamacyjnego, należy sporządzić go samemu. Protokół powinien zawierać: określenie do kogo kierujemy nasze roszczenia, datę, dokładny opis wad, nasze żądania, a także termin do ewentualnego usunięcia wad, np. ponowne upranie. Reklamacja powinna być załatwiona w terminie 14 dni od zawiadomienia wykonawcy o wadach. W przypadku gdy pralnia nie chce załatwić reklamacji zgodnie z żądaniem klienta, jak to ma miejsce w przypadku opisanej sprawy, możemy postarać się o opinię rzeczoznawcy. Należy pamiętać, że "nasza" opinia nie będzie wiążąca dla pralni, podobnie jak zlecona przez pralnię nie wiąże nas, jednakże jej treść może być pomocna w przyznaniu nam racji, a na pewno warto powołać rzeczoznawcę, gdy zdecydujemy się na wniesienie sprawy do sądu.

W opisanej sprawie ważna może być informacja podana na metce, czyli wszywce. Pralnia może próbować się uwolnić od odpowiedzialności za wadliwie wykonaną usługę, jeśli prała kurtkę zgodnie z informacją, a wówczas spór może rozstrzygnąć tylko sąd. Ponieważ na usługi pralnicze ciągle jest dużo skarg, konsumentom radzimy, jeszcze przed zakupem, sprawdzać czy dana metka informuje o sposobie prania i konserwacji wyrobu włókienniczego oraz zawsze zabierać i przechowywać paragon, może on być pomocny, gdy będziemy musieli udowodnić wartość zniszczonej rzeczy. Natomiast w chwili oddawania odzieży do pralni dobrze jest sprawdzić, czy właściciel jest członkiem cechu, co ułatwia reklamowanie usługi pralniczeji jest pewnego rodzaju rekomendacją, chociaż członkostwo w cechu jest teraz dobrowolne. Przy odbiorze radzimy sprawdzić, czy uprana rzecz nie ma dziur i plam.

Przykład II


Cztery miesiące temu kupiłem samochód, na który uzyskałem gwarancję. Od samego początku miałem problem z silnikiem, w związku z powyższym zmuszony byłem złożyć reklamację i odstawić pojazd do autoryzowanego serwisu. Reklamacja została przyjęta i wada silnika usunięta. Przy odbiorze samochodu stwierdziłem, że karoseria samochodu jest porysowana i lekko wgnieciona. Gwarant zaproponował naprawienie szkody przez "wyklepanie" blachy i ponowne polakierowanie fragmentu karoserii. Zgodziłem się na powyższe, jednakże dodatkowo zażądałem odszkodowania pieniężnego, ponieważ moim zdaniem, wartość rynkowa samochodu uległa obniżeniu. Gwarant odmówił zaspokojenia moich roszczeń pieniężnych. Czy słusznie?

W przedstawionej sprawie gwarant nie kwestionuje swojej odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną konsumentowi "przy okazji naprawy gwarancyjnej" / art. 471 k.c./. Spór dotyczy jednak wyrównania szkody poniesionej przez konsumenta. Kodeks cywilny przewiduje, iż naprawienie szkody powinno nastąpić, według wyboru poszkodowanego, bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego, bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej.

Jeśli konsument żądał przywrócenia stanu poprzedniego, a okazało się to niemożliwe, bo samochód utracił już bezpowrotnie niektóre swoje cechy, to klient może domagać się dodatkowego odszkodowania pieniężnego, bowiem wartość rynkowa samochodu uległa zmniejszeniu. Taka szkoda powinna być wyrównana w drodze dodatkowego odszkodowania pieniężnego. Aby udowodnić wysokość szkody, konsument zapewne będzie musiał skorzystać z pomocy rzeczoznawcy z zakresu techniki samochodowej, który wypowie się w kwestii wysokości szkody. Zawsze jednak należy mieć na uwadze, iż w orzecznictwie sądowym nie ma jednolitego stanowiska odnośnie obowiązku naprawienia tego rodzaju szkody - zwanej szkodą handlową.

 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Podstawowe pojęcia w turystyce
Przykłady - usługi
Usługi platform cyfrowych
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Wadliwie wykonana usługa
Ile wart jest mój podpis
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone