Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
Pentium - to nazwa rodziny procesorów firmy Intel, przeznaczonych głównie do komputerów osobistych PC.
 Home > Konsument
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować

Zawarcie umowy o wykonanie usługi

10.04.2015 23:42:00

Usługi - towar szczególny


Oddajemy płaszcz do pralni, zamawiamy meble kuchenne u stolarza, cukiernik piecze dla nas wielki tort urodzinowy, fachowiec kładzie kafelki, a parkieciarz listwy podłogowe... Jaki będzie rezultat ich pracy ? Niestety, czasem pozostaje to wielką niewiadomą do momentu ukończenia dzieła. Bo właśnie ten typ umów między nami - konsumentami, a wykonawcą to najczęściej umowy o dzieło, czyli istotny jest końcowy efekt osiągnięty przez osobę wykonującą dla nas usługę. Płacimy więc za rezultat pracy ludzkiej, ale oczywiście musi on być zgodny z naszymi oczekiwaniami. Płaszcz musi być czysty i uprasowany, a nie w abstrakcyjne zacieki, meble dopasowane do naszej kuchni, a nie sąsiada, kafelki na ścianach, a listwy wzdłuż ścian, tort nie może być zakalcem, bo taki "przysmak" potrafimy sami upiec, nie jest nam do tego potrzebny fachowiec.

Zawierając umowę o świadczenie usług w zasadzie obie strony mogą dowolnie określić swoje prawa i obowiązki, ale treść takiej umowy nie może być sprzeczna z przepisami kodeksu cywilnego (art. 627-646). Co to oznacza ? Kodeks cywilny określa pewne obowiązki przyjmującego zamówienie, czyli wykonawcy usługi, jednak na pewno nie precyzuje wszystkich sytuacji w sposób gwarantujący konsumentowi pełną ochronę, dotyczącą chociażby odpowiedzialności wykonawcy z tytułu rękojmi za wady wykonanego dzieła.

Dlatego tak ważne jest jak najbardziej szczegółowe doprecyzowanie wszystkich warunków naszej umowy z usługodawcą, nawet z cukiernikiem. Oczywiście umowa może być zawarta ustnie lub na piśmie. Nie zawsze wskazane jest zawieranie umowy pisemnej. Jednak są sytuacje, kiedy konsument we własnym interesie powinien pamiętać o spisaniu praw i obowiązków, jakie biorą na siebie strony. Pozwoli to na ograniczenie albo wręcz wyeliminowanie niedomówień mogących powstać w trakcie realizacji umowy. Może się okazać, że odbierzemy tort cytrynowy a nie truskawkowy, a lukrowy napis postarzył jubilata o dwadzieścia lat. Jak udowodnimy, że zamawialiśmy coś innego, skoro nie spisaliśmy naszych oczekiwań w momencie zamawiania usługi i wpłacania zaliczki ?

Takie środki ostrożności należy przedsięwziąć zwłaszcza, jeśli dochodzi do zawarcia umowy o dużej wartości. Zgodnie z art. 75 kodeksu cywilnego umowy, których wartość przekracza 2 tys. złotych, powinny być stwierdzone pismem. Jeśli konsument zawiera taką umowę ustnie i nie ma żadnego dokumentu, który o tym świadczy, to naraża się na poważne trudności natury dowodowej w przypadku zaistnienia sporu. Po pierwsze nie będzie w stanie precyzyjnie określić, jakie były warunki umowy - np. do czego zobowiązał się wykonawca usługi. Po drugie, jeśli spór będzie rozstrzygany na drodze sądowej, to zgodnie z art. 74 kc sąd może nie dopuścić dowodu np. z przesłuchania stron. W takiej sytuacji konsument ryzykuje przegraniem procesu.

Nasze doświadczenie wskazuje, że bardzo niewielu konsumentów zawiera umowy pisemne, nawet na kompleksowe usługi remontowe ! Jeśli już tego dokonują, to przeważnie podpisują przygotowaną przez drugą stronę umowę, która nie zawsze musi być korzystna dla konsumenta. Dlatego tak ważne jest zapoznanie się z jej treścią przed złożeniem podpisu. A jeśli okaże się, że umowa jest niejasna, nieprecyzyjna, po prostu nie zawiera wszystkich postanowień, które - według nas - gwarantują, że obie strony tak samo rozumieją wzajemne oczekiwania, zaproponujmy własną umowę według wzoru przygotowanego przez prawników Federacji Konsumentów.

Jest to oczywiście propozycja, bowiem zawartość umowy musi być związana z jej przedmiotem, np. inaczej spiszemy warunki umowy dotyczącej upieczenia tortu a inaczej położenia kafelków. Prawdopodobnie cukiernik nie zażąda od nas dostarczenia mu jaj i skórki pomarańczowej, cenę wszystkich składników użytych do pieczenia tortu wliczy w koszt swojego dzieła. Ale oczywiście możemy w umowie wyliczyć składniki, na których nam zależy, np. krem z masła a nie z margaryny. Kafelki być może będziemy chcieli kupić sami.

Wzór umowy o dzieło - proponowany przez nas - ma jedynie pokazać, jak wiele kwestii należy uzgodnić z wykonawcą, ile wątpliwości wyjaśnić sobie wzajemnie przed zamówieniem usługi, by zmniejszyć do absolutnego minimum margines niedomówień. Przed podpisaniem umowy przez strony jest czas na wszelkie uzgodnienia - nie po ! Do takiej umowy może być dołączony bardziej szczegółowy kosztorys, z którym również musimy się zapoznać przed jego zaakceptowaniem. Skomplikowany zakres prac przewidzianych w usłudze, np. remontowej, wymusić powinien na obu stronach umowy bardzo precyzyjne ustalenia.

Obowiązki przyjmującego zamówienie, czyli wykonawcy:


- wykonanie dzieła w umówionym terminie, niedotrzymanie terminu może drogo kosztować wykonawcę, np. gdy klient poniósł szkodę w związku z nieterminowym wykonaniem prac i potrafi to udowodnić (art. 494 w związku z art. 471 kc);

- użyć materiału, dostarczonego przez klienta, w odpowiedni sposób, rozliczyć się z jego zużycia, a resztę zwrócić (art. 633 kc);

- jeśli, zdaniem wykonawcy, materiał nie nadaje się do prawidłowego wykonania dzieła, wykonawca powinien niezwłocznie zawiadomić o tym klienta i wstrzymać się z rozpoczęciem prac. Zaniedbanie tego obowiązku daje klientowi prawo do dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi za wady fizyczne (art. 634 i 638 kc);

- strony, a więc klient i wykonawca, mogą umówić się na wynagrodzenie kosztorysowe (ze wskazaniem podstawy do jego ustalenia) lub ryczałtowe. Jeżeli w toku wykonywanych prac zajdzie konieczność przeprowadzenia innych dodatkowych czynności, nie przewidzianych w zestawieniu prac planowanych, które były podstawą obliczenia wynagrodzenia kosztorysowego, wykonawca może żądać odpowiedniego podwyższenia umówionego wynagrodzenia. W razie znacznego podwyższenia wynagrodzenia kosztorysowego, klient może od umowy odstąpić, ale powinien to uczynić niezwłocznie i zapłacić wykonawcy odpowiednią część umówionego wynagrodzenia. Przy wynagrodzeniu ryczałtowym wykonawca nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia. Jeśli jednak na skutek okoliczności, których nie można było przewidzieć, wykonawca poniósłby rażącą stratę - sąd może wynagrodzenie podwyższyć lub rozwiązać umowę.

Wynagrodzenie będzie się należeć wykonawcy, chociaż prace nie zostały wykonane, np. gdy wykonawca był gotów do prac, ale nie mógł ich rozpocząć, bo klient nie dostarczył mu potrzebnych materiałów w umówionym terminie.

Po zerwaniu umowy przez konsumenta wykonawca może domagać się zapłaty za całość prac.

 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Podstawowe pojęcia w turystyce
Przykłady - usługi
Usługi platform cyfrowych
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Wadliwie wykonana usługa
Ile wart jest mój podpis
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone