Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
Akwedukt - to w starożytności wykorzystująca naturalny spadek terenu budowla doprowadzająca wodę z odległych źródeł do miasta.
 Home > Konsument
Mam prawo do zdrowia

Pieniądze w ochronie zdrowia to nie wszystko

10.04.2015 23:42:00

Przejrzystość kolejek, zagospodarowanie VAT-u na materiały i wyroby medyczne w ramach systemu, racjonalizacja polityki lekowej, konsolidacja zakupów, zwiększenie roli lekarza rodzinnego oraz powołanie Rzeczników praw pacjenta - to główne postulaty zaadresowane przez Koalicję na rzecz pacjentów "Mam prawo do zdrowia" na konferencji 19 maja. Postulaty, które zdaniem Koalicji mogą być wprowadzone w życie w zasadzie bezkosztowo i niezwłocznie.

19 maja w Warszawie odbyła się druga konferencja prasowa Koalicji na rzecz pacjentów "Mam prawo do zdrowia", tym razem poświęcona problematyce zmian w systemie ochrony zdrowia w Polsce, które mogą być praktycznie wprowadzone w życie niezwłocznie i bezkosztowo. "Jak wcześniej mówiliśmy, Koalicja nie jest żadnym ciałem roszczeniowym. Nasi Koalicjanci - dziś 20 stowarzyszeń pacjentów - zadali sobie trud by zebrać i zaprezentować to, co naszym zdaniem jest do poprawienia natychmiast, nie czekając do końca roku, aby pomóc tym, którzy będą mieli pecha chorować przed 1 stycznia 2005 roku" twierdzi Małgorzata Niepokulczycka, Przewodnicząca Rady Koalicji.

Przejrzystość kolejek


Wprowadzenie sprawnego systemu ewidencji chorych do planowanych zabiegów diagnostycznych i leczniczych nie wymaga specjalnego zaangażowania finansowego, lecz organizacyjnego. Oczywiście, wprowadzenie list oczekujących na świadczenia medyczne nie uzdrowi systemu, jednak powinno przynieść realne korzyści, takie jak zwiększenie dostępu do świadczeń dla wszystkich pacjentów, zwiększenie zaufania pacjentów do systemu, danego ośrodka czy lekarza, a także w dłuższym okresie polepszenie stanu zdrowia społeczeństwa.

Zagospodarowanie VAT-u na materiały i wyroby medyczne


Tegoroczny, i tak mocno zaniżony budżet przewidziany na refundację materiałów medycznych, środków pomocniczych i sprzętu ortopedycznego, musi pokryć wprowadzony z dniem 1 maja 2004 r. 7% podatek VAT. Nie pozostaje on w systemie ochrony zdrowia, lecz jest odprowadzany do budżetu. "Te sumy "odpływają" do wielkiej czarnej dziury, jaką jest nasz budżet, a mogłyby zostać w systemie i być w jego ramach racjonalnie wykorzystane." Dlatego członkowie Koalicji proponują, aby sumy uzyskane z VAT na materiały i wyroby medyczne były "adresowane" i wracały do systemu ochrony zdrowia.

Racjonalizacja polityki lekowej


Refundacja leków pochłania blisko 25% środków wpłacanych przez pacjentów i stanowi co roku ok. 6 mld złotych. Wiele mówi się o nieprzejrzystych, niespójnych i korupcjogennych zasadach funkcjonowania systemu refundacji, niezrozumiałego dla zdecydowanej większości pacjentów w Polsce. Koalicja postuluje więc o wprowadzenie nowych, przejrzystych i jednoznacznych zasad refundacji leków, czyli refundacji opartej na nazwie międzynarodowej leku i refundacji do limitu najtańszego leku w danej grupie terapeutycznej. Najistotniejszymi korzyściami wprowadzenia tych zasad będzie zapewnienie pacjentom większej dostępności do leków, przy jednoczesnym nieuszczuplaniu środków NFZ, a także ograniczenie działań korupcyjnych. Kolejnym postulatem Koalicji jest wprowadzenie w życie deklarowanej przez Ministerstwo Zdrowia w 2003 r. likwidacji tzw. by-pass’u refundacji, co przyczyni się do realnego, a nie statystycznego zmniejszenia współpłacenia pacjentów za leki.

Konsolidacja zakupów


Jednym z narzędzi służących ograniczeniu kosztów w lecznictwie zamkniętym jest wg Koalicji wprowadzenie systemu skonsolidowanych zakupów leków i materiałów medycznych. Sprawnie funkcjonujący na poziomie kraju czy województwa zakup centralny to szansa na zmniejszenie marnotrawstwa i defraudacji środków Funduszu.

Powołanie Rzeczników praw pacjenta


Zdaniem Koalicji elementem niezbędnym systemu, gwarantującego przestrzeganie praw należnych pacjentom, jest powołanie na szczeblu województw Rzeczników, działających w imieniu i na rzecz pacjentów. W propozycji Koalicji Rzecznicy byliby finansowani przez wojewodów i jako osoby zaufania społecznego rekomendowani przez stowarzyszenia pacjentów. Działający niezależnie od płatnika, Rzecznicy byliby odpowiedzialni zarówno za udzielanie informacji pacjentom, jak i reprezentowanie ich przed sądem, w dochodzeniu praw i ewentualnych roszczeń, a także za wnioskowanie do odpowiednich instytucji o przeprowadzenie stosownych działań wyjaśniających czy kontroli.

Opieka nad pacjentem


Państwo powinno być zainteresowane jak najszybszym i najpełniejszym powrotem pacjenta do zdrowia. Tym samym pacjenci powinni być otoczeni kompleksową opieką medyczną, a nie traktowani jak chodzące przypadki chorobowe, co możemy obserwować w funkcjonującym systemie. "Często słyszymy o tym, że pacjent bierze dziennie blisko 30 leków na różne schorzenia, a niestety, żaden z leczących go specjalistów nie zdaje sobie z tego sprawy. Pacjent nie pyta, lekarz nie drąży. W efekcie należy się cieszyć, że ten pacjent ma na tyle końskie zdrowie, że jeszcze żyje" - diagnozuje sytuację Przewodnicząca Rady Koalicji, Małgorzata Niepokulczycka. W konsekwencji Koalicja postuluje o wprowadzenie systemu regulacji i zasad w diagnozowaniu i kompleksowym leczeniu pacjenta, opracowanego we współpracy ze specjalistami i środowiskiem pacjentów.

Zwiększenie roli lekarza rodzinnego


Według słusznych założeń twórców reformy ochrony zdrowia, lekarz rodzinny miał być tym, który będzie sprawował kompleksową opiekę nad pacjentem. Niestety, lekarz rodzinny najczęściej traktowany jest jako jeszcze jeden biurokratyczny szczebel na drodze do lekarza specjalisty. Koalicja na rzecz pacjentów zwraca uwagę na potrzebę zwiększenia motywacji, obowiązków i odpowiedzialności lekarzy rodzinnych, by urealnić założenie kompleksowej opieki lekarza nad pacjentem - zapewnić mu kontrolę nad całym procesem leczenia i farmakoterapii oraz należny każdemu choremu człowiekowi komfort psychiczny.

 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Podstawowe pojęcia w turystyce
Przykłady - usługi
Usługi platform cyfrowych
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Wadliwie wykonana usługa
Ile wart jest mój podpis
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone