Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
Awionetka - to lekki samolot sportowy o słabym silniku.
 Home > Konsument
Reklama i marketing

Jak oglądać reklamy z dzieckiem

10.04.2015 23:42:00

Reklama jest nieodłączną częścią naszej rzeczywistości. Towarzyszy nam niemal na każdym kroku. Jej szczególnie odczuwalną i wpływową formą jest reklama telewizyjna. Adresatem spotów reklamowych są również dzieci, coraz poważniej traktowane przez reklamodawców. I nie bez powodu: dzieci to duży, rozwijający się rynek dziś (same dysponują znacznymi kwotami, same dokonują zakupów oraz mają wpływ na decyzje zakupowe rodziców) oraz w przyszłości (dzieci to przyszli dorośli konsumenci).

Spędzając kilka godzin dziennie przed telewizorem nie sposób uniknąć kontaktu z reklamami. Co więcej, dzieci mają zdecydowanie bardziej pozytywny stosunek do reklam niż dorośli: reagują entuzjastycznie i z zaangażowaniem na historyjki przedstawiane w reklamach. Charakterystyczna dla dzieci łatwowierność, związana z ich rozwojem poznawczym, sprawia, że odbierając reklamę nie są one świadome, że to co widzą i słyszą, jest specyficzną formą przekazu o charakterze perswazyjnym, a nie rzeczywistością. Stąd potrzeba szczególnej dbałości ze strony dorosłych we wprowadzaniu dzieci w funkcjonowanie w warunkach rynkowych. Chodzi o pomoc dzieciom we właściwym zrozumieniu i rozsądnym podejściu do reklamy i konsumpcji. Dzieci powinny być świadome, że celem reklamy nie jest dostarczenie rozrywki, ale zainteresowanie ludzi produktami i usługami oraz nakłonienie do zakupu. W tej roli uświadamiania dzieci na temat intencjonalności reklamy nic nie zastąpi rodziców.

Jeżeli nie chcemy, by nasze dzieci były bezbronne wobec siły reklamy, skorzystajmy z poniższych rad.
  • Inicjuj z dzieckiem rozmowy o reklamie; tu pomocne mogą być następujące pytania:
    • co zauważasz w pierwszej kolejności, kiedy oglądasz tę reklamę?
    • co jest ładne, a co brzydkie w tej reklamie /co ci się podoba, a co nie?
    • jaki produkt reklamuje ta reklama?
    • co czujesz i myślisz o produkcie, po obejrzeniu reklamy?
    • co jeszcze powinieneś wiedzieć o produkcie, zanim go kupisz? (jakie pytania powinieneś zadać zanim kupisz ten produkt?)
    • czy na pewno potrzebujesz właśnie tej rzeczy? Jakie inne, porównywalne produkty są dostępne w sklepach i ile kosztują?
  • Pomóż dziecku, aby samo formułowało główne przesłanie reklamy, a potem, przyporządkowało do dwóch kategorii: "fakt" /"opinia". Zachęcaj następnie, aby samo określiło, które z nich może - i powinno- być udowodnione, a które nie ("Nasz produkt kupuje większość Polaków"/"Nasz produkt jest najsmaczniejszy na rynku").
  • Nakłaniaj dziecko do krytycznego myślenia o reklamach i ich różnych elementach, szczególnie identyfikowania tych, które mogą wprowadzać w błąd.
  • Staraj się nauczyć swoje dziecko, że reklama dostarcza tylko wybranych informacji, ale nie są one pełne i wystarczające, aby podjąć rozsądną decyzję o kupnie -zachęcaj do szukania pogłębionych informacji o produktach i obietnicach zawartych w reklamie.
  • Zwracaj uwagę dziecka na chwyty marketingowe, dzięki którym produkt staje się atrakcyjniejszy i bardziej kuszący do nabycia (angażowanie gwiazd, skoczna, przebojowa piosenka w tle, zachęcanie do kolekcjonowania itd.) oraz typowe - dla reklamy adresowanej do dzieci - zabiegi reklamowe, na przykład:
    • dodatkowa ilość produktu w tej samej cenie ("ekstra");
    • wykorzystywanie przez reklamę pragnień dziecka do bycia kimś lepszym, należenia do określonej grupy;
    • wyolbrzymianie (np. dzięki technicznym trikom, zabawki potrafią o wiele więcej na ekranie telewizyjnym niż w rzeczywistości);
    • powtórki mające utrwalić przekaz (ta sama wiadomość jest powtarzana codziennie, co godzinę lub jeszcze częściej);
    • rozprowadzanie produktów w formie nagród (np. aparat fotograficzny).
  • Zadawaj pytania, dzięki którym dziecko będzie uczyło się odróżniania fikcji od rzeczywistości (np. czy ta lalka naprawdę może zamienić się w dziewczynkę? czy jeśli kupisz te klocki, to w domu one również będą fruwać?).
  • I jeszcze jedna uwaga: upewnij się, że twoje dziecko wie, kiedy zaczyna się i kończy blok reklamowy - szczególnie w przypadku małych dzieci może się zdarzyć, że reklamy będą przez nie traktowane jako dalszy ciąg dobranocki.
Jednym z najtrudniejszych problemów do rozwiązania w kwestiach dotyczących reklamy kierowanej do dzieci jest oczywiste pragnienie dziecka "bycia kimś" i przynależenia do określonej grupy rówieśniczej. Reklama gra bezpośrednio lub pośrednio na potrzebie afiliacji, sugerując, iż jedynie posiadając markowe, często drogie towary, będące ostatnim krzykiem mody, można zyskać akceptację i aprobatę oraz "przynależeć do ...".

Rozmawiając z dzieckiem o trendach i modzie w szkole, warto wywołać otwartą dyskusję o ocenianiu innych przez pryzmat "mieć" i wpływie takiej postawy na relacje między ludźmi. Celowym byłoby poruszenie tej tematyki na szkolnym zebraniu rodziców. Być może uda się też uzgodnić z innymi rodzicami, jak postępować w przypadku natarczywych żądań dzieci, domagających się kupna wybranych lub drogich markowych produktów.

Zachęcając do samodzielnego analizowania reklam i produktów przez dzieci, rodzice mogą znacznie przyczynić się do budowania w dziecku poczucia pewności siebie w roli konsumenta.

 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Podstawowe pojęcia w turystyce
Przykłady - usługi
Usługi platform cyfrowych
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Wadliwie wykonana usługa
Ile wart jest mój podpis
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone