Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
Aktynometr - to przyrząd do pomiarów natężenia bezpośredniego promieniowania słonecznego.
 Home > Konsument
Reklama i marketing

Czy reklama podprogowa nami steruje?

10.04.2015 23:42:00

Czy słyszałeś o reklamie podprogowej? O przekazach docierających do mózgu poza świadomością? Być może jesteś tym mocno zaniepokojony lub nawet przekonany, że reklama podprogowa funkcjonuje i ma wpływ na Twoje zachowania jako konsumenta? Postaramy się rozwiać Twoje wątpliwości i obawy.

Wiele osób jest przekonanych, że reklama wykorzystuje - i to z dużym skutkiem - komunikaty podprogowe. Rodzi to oczywiście emocje, kontrowersje i po prostu lęk. "Takie manipulowanie mną bez mojej wiedzy, wywieranie presji bez możliwości obrony, ingerencja w moją prywatność - to jest nie do przyjęcia! Jednak sprawa przedstawia się znacznie lepiej, a nauka dowodzi, że nie ma się czego obawiać ze strony reklamodawców.

Przekaz podprogowy może dotyczyć nie tylko bodźców wizualnych, ale też warstwy dźwiękowej (w internecie jest mnóstwo ofert dotyczących polepszania jakości życia dzięki taśmom z komunikatami podprogowymi; są one intensywnie zachwalane, np. niejaki James z Nowego Yorku twierdzi, że w 20 dni stracił dzięki nim ponad 9 kg na wadze!), jednak w tym tekście skupimy się na naszym najbardziej wrażliwym zmyśle - na wzroku.

Przekaz podprogowy polega na niezwykle krótkiej ekspozycji obrazów - od 5 milisekund do 50 milisekund. Oko nie odbiera ich w sposób świadomy, ale mózg jest w stanie rejestrować. Powstałe w ten sposób ślady pamięciowe są na tyle nikłe, a efekty ich wpływu krótkotrwałe, iż w praktyce nie mają przełożenia na nasze zachowania i decyzje dotyczące tego, co wrzucić do koszyka z zakupami. I właśnie dlatego, że sugestie przekazywane podprogowo w reklamie są nieskuteczne, nie są stosowane! Nie uprawnione jest nawet określenie "reklama podprogowa", ponieważ, ona nie funkcjonuje. Zatem pokreślmy raz jeszcze - reklama podprogowa to mit!

Perswazja podprogowa w reklamie nie przynosi efektów, ponieważ:
  • warunki odbierania przekazu, w jakich bodźce podprogowe mogą wpływać na człowieka, muszą być pod ścisłą kontrolą i są poza laboratorium psychologicznym niemożliwe do odtworzenia: prezentowanie bodźców podprogowych wymaga dużego skupienia uwagi na punkcie ekspozycji (ilu z nas oglądając reklamy uważnie wpatruje się w ekran?);
  • progi psychofizyczne przybierają dla różnych ludzi indywidualne wartości: bodziec, który jest podprogowy dla jednej osoby, może być odbierany świadomie przez innego człowieka;
  • działanie perswazyjne przekazów podprogowych może odnosić się do wzmocnienia potrzeb jedynie tych podstawowych, jak głód czy pragnienie; komunikaty oddziałujące na naszą nieświadomość nie potrafią zmieniać postaw, poglądów, czy naszych zamiarów odnoszących się do potrzeb wyższego rzędu.
W wielu krajach, w tym w Polsce, reklama oddziałująca w sposób ukryty na podświadomość jest zakazana (art. 16b ust.1 pkt 5 ustawy z 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji). Tu może pojawić się pytanie: jeśli naukowcy twierdzą, że ekspozycje podprogowe w reklamie są nieskuteczne, to dlaczego są zabronione?

Uczyniono tak dla wyciszenia niepokojów społeczeństwa. A cały ów lęk w świadomości społecznej zasiał niejaki James Vicary, który w latach 50-tych w USA ogłosił, że udało mu się w eksperymencie podczas seansu kinowego, poprzez ekspozycję podprogową, wpłynąć na zwiększenie sprzedaży popcornu i coli. W rzeczywistości było to oszustwo. Wyników jego rzekomego eksperymentu nie udało się powtórzyć. Działania Vicary`ego były tylko o tyle skuteczne, iż zwiększyły liczbę zer na jego koncie, które to konto zresztą po pewnym czasie wyczyścił, a sam zniknął.

Nadal, zarówno w Polsce, jak i w całym świecie, nie ma przykładów udokumentowanego przypadku podprogowej reklamy. Stąd jeszcze jeden "uspokajający" argument: znawcy tematu twierdzą, że jeśli komuś udałoby się udowodnić wpływ podprogowych ekspozycji na zachowania konsumentów, z pewnością nie powstrzymałby on swojej próżności i podzieliłby się informacją o swoim osiągnięciu.

Jeśli masz jeszcze cień wątpliwości, pomyśl o tym w ten sposób: co dla reklamodawcy będzie bardziej opłacalne:
  • zamieszczenie bodźców podprogowych w swoim spocie reklamowym, przy czym naraża się on na ogromną niepewność: czy reklama przyniesie jakiekolwiek efekty (mierzalne! przecież musi to w jakiś sposób sprawdzić - od tego może zależeć jego premia) oraz działa ze świadomością, że łamie prawo (co eksperci mogą łatwo wykryć, a wtedy cała firma utraci całkowicie swój ciężko wypracowany wizerunek),
  • czy zastosowanie sprawdzonych, "klasycznych" metod skierowanych do świadomości, np. zachęcając do kupna czekolady, poprzez wzbudzenie romantycznych emocji, spotęgowanych nastrojową muzyką i okraszonych wizualizacją apetycznie wyglądającej konsystencji?

WRAŻLIWOŚĆ ZMYSŁOWA KONSUMENTA

  • Wrażliwość człowieka na działanie bodźców to zdolność odbierania wrażeń;
  • Wrażliwość tę wyznaczają progi psychofizyczne: dolny i górny próg reagowania; próg dolny to najmniejsza wartość bodźca zdolna do wywołania reakcji; próg górny to największa wartość, przy której jeszcze następuje reakcja;
  • Ludzie różnią się między sobą pod względem wartości progów psychofizycznych: bodziec, na który reaguje jedna osoba, może nie mieć wpływu a inną; inne czynniki, jak np. zmęczenie, nastawienie, mogą modyfikować wartości siły bodźców;
  • Najbardziej wrażliwymi zmysłami człowieka z uwagi na zdolność rozróżniania bodźców są wzrok i dotyk, średnio wrażliwy jest słuch, zaś mało wrażliwym jest smak i zapach.
  • Nie ma naukowych dowodów na ludzkie feromony.


 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
Podstawowe pojęcia w turystyce
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Przykłady - usługi
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Usługi platform cyfrowych
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Wadliwie wykonana usługa
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Ile wart jest mój podpis
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone