Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
Makropolecenie - to zapis sekwencji użycia kolejnych klawiszy wykonujących określone przez użytkownika komputera zadanie.
 Home > Konsument
Reklama i marketing

Rzecz o trikach w reklamie

10.04.2015 23:42:00

Jak nie ulec sprytnej reklamie?


Reklamy atakują nas zewsząd. Są na przystankach, na autobusach i platformach, mijają nas na ulicach, pojawiają się na niebie ciągnięte przez małe samoloty, wysypują się z naszych skrzynek na listy, znajdujemy je w poczcie internetowej i każdej przerwie między programami w telewizji. Większość z nas jest przekonana, że to, czy kupimy reklamowany produkt jest konsekwencją racjonalnych wyborów. Tymczasem specjaliści od reklamy doszli do perfekcji w stosowaniu metod, które wpływają na nasze postawy, emocje i zachowania - i są to metody, z których wpływu nie zdajemy sobie sprawy. Wiedza na temat trików, jakich używa się w reklamie, może nas obronić przed kupowaniem rzeczy tak naprawdę nam niepotrzebnych. Może też uda nam się zobaczyć w reklamie sztukę i odnaleźć nową przyjemność w śledzeniu spotów reklamowych.

Atrakcyjność fizyczna


Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że do reklamy lepiej jest zaangażować osoby ładne. Dlatego nie dziwią nas piękne, długonogie modelki w prawie wszystkich reklamach - od kosmetyków do samochodów. Większość z nas domyśla się słusznie, że emocje wywołane wyglądem atrakcyjnych osób mogą przenosić się na reklamowany produkt. Jeżeli jednak przyjrzymy się twarzy modelek, możemy czasami zauważyć coś nietypowego - bardzo rozszerzone źrenice. Powiększenie źrenic następuje u ludzi między innymi w sytuacjach, gdy spotykamy kogoś, kto nam się podoba. Jest to więc nieuświadamiany, ale bardzo silny bodziec seksualny. Za pomocą drobnego retuszu zdjęcia specjaliści od reklamy uzyskują dodatkowy efekt - osoba ze zdjęcia nie tylko jest ładna, ale wysyła do nas wszystkich sygnał mówiący - "podobasz mi się". Podobnym rodzajem manipulacji jest nabłyszczanie ciał osób występujących w reklamie. Ciało człowieka wytwarza pot i zaczyna się błyszczeć w sytuacjach o charakterze erotycznym. Połyskujące ciała, pokazywane w reklamach, mogą więc sugerować naszej podświadomości, że podobamy się modelce lub modelowi. A na pewno trudniej nam odmówić sugestii osoby, która nas lubi...

Miejsce wystawienia produktu


Miejsce, na którym umieszcza się produkt w sklepie, ma bardzo duże znaczenie. Od tego zależy, czy zostanie on zauważony i czy znajdzie się w naszym koszyku. Naturalnie im dłużej krążymy po sklepie, tym więcej rzeczy mamy szansę zauważyć. Dlatego w większości supermarketów pieczywo, a wiec towar powszechnie używany, znajduje się w najdalszym końcu hali. Wszystko po to, żebyśmy, kierując się do stoiska z pieczywem, minęli liczne półki i po drodze włożyli jak najwięcej do koszyka.

Wszyscy, którzy mają dzieci, wiedzą jak wiele rzeczy w sklepie przyciąga ich uwagę. Producenci i sprzedawcy także to wiedzą i ustawiają produkty przeznaczone dla dzieci na wysokości ich oczu. W ten sposób dziecko może dokładnie obejrzeć przeznaczone dla niego towary i dobitnie zakomunikować rodzicom, jak bardzo są mu potrzebne. Do dzieci, ale także do nas wszystkich, skierowany jest kolejny trik sprzedawców - ustawianie przy kasach stojaków z drobnymi, kolorowymi drobiazgami do jedzenia. Kiedy czekamy długo w kolejce, często z nudów bierzemy do ręki gumę do żucia, dropsy czy batony - wtedy wzrasta prawdopodobieństwo, że znajdzie się w naszym koszyku jeszcze więcej produktów.

Manipulacje ceną


Najprostszą techniką stosowaną w przypadku manipulacji ceną jest tzw. cena psychologiczna. Cena nie jest okrągłą kwotą, ale jest zmniejszona o kilka groszy lub złotych. Stąd na każdej półce możemy znaleźć przynajmniej jedną cenę 9,99 zł. W praktyce wydajemy 10 zł, ale zapamiętamy ją i będziemy określać jako 9 zł. Ważne jest tylko to, że cena nie przekroczyła jakiejś bariery.

Obniżki cen są jednym z powszechniej stosowanych chwytów reklamowych. I bardzo często się na nie nabieramy. Mogą być one przedstawiane w postaci kwoty lub w procentach. W przypadku towarów droższych zazwyczaj zastanawiamy się przez jakiś czas, zanim zdecydujemy się na kupno. Nasza decyzja jest więc bardziej racjonalna i obniżka ceny w procentach spowoduje, że sięgniemy po kalkulator i obliczymy, o ile tak naprawdę jest taniej. Dlatego przy produktach drogich w reklamach umieszcza się kwotę obniżki, tym bardziej że często robi ona większe wrażenie niż np.: 3%. Natomiast przy produktach tanich częściej stosuje się przedstawianie obniżki w procentach. Opuszczenie ceny szamponu o 2 zł robi mniejsze wrażenie niż wiadomość, że szampon jest tańszy o 50%.

To, na co warto zwrócić uwagę, gdy robi się duże zakupy, to efekt kontrastu. Nie jest to być może technika reklamowa, ale często sami zadajemy sobie pytanie, po co nabyliśmy coś niepotrzebnego. Wielu sprzedawców zdaje sobie sprawę, że gdy kupujemy towar drogi, to inna, niewielka rzecz o niskiej cenie będzie wyglądać na jeszcze tańszą w zestawieniu z nim i będzie sprawiać wrażenie dobrej okazji. Powinniśmy być czujni na takie "okazje". W domu może się bowiem okazać, że nabyliśmy rzecz zbędną i tylko dlatego, że przez kontrast jej cena wydawała się bardzo atrakcyjna.

Skuteczna reklama lub sprytne triki sprzedawców mogą nas skłonić do kupienia nawet niepotrzebnej rzeczy. Pocieszające jest, że - jeżeli towar okaże się bublem - już więcej po niego nie sięgniemy, nawet jeżeli reklama będzie dziełem sztuki w swoim rodzaju.

 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Podstawowe pojęcia w turystyce
Przykłady - usługi
Usługi platform cyfrowych
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Wadliwie wykonana usługa
Ile wart jest mój podpis
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone