Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
Laptop - to przenośny komputer osobisty w kształcie teczki-dyplomatki i o podobnych rozmiarach.
 Home > Konsument
Sprawy samochodowe

Problemy konsumentów dotyczące spraw samochodowych

10.04.2015 23:42:01

Przemysł motoryzacyjny rozwija się w Polsce bardzo prężnie, szczególnie ta jego część, która dotyczy samochodów używanych. Na kupującego te samochody konsumenta czyha jednak wiele pułapek.

Doświadczenia Federacji Konsumentów wyraźnie wskazują, że sprzedawcy często naruszają postanowienia ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. , o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r., nr 141, poz. 1176), nazwanej ustawą konsumencką.

Sprzedawcy oraz gwaranci często uchylają się od wykonywania zobowiązań wynikających z umów sprzedaży oraz gwarancji. Ponadto konsumenci sygnalizują, że wzorce umowne stosowane przy sprzedaży nowych samochodów zawierają postanowienia, które mogą nosić znamiona klauzul niedozwolonych w rozumieniu Kodeksu cywilnego.

Na co zatem najczęściej skarżą się konsumenci?

Zadatek a zaliczka


Niektóre problemy wynikają z niezrozumienia przez konsumentów różnicy pomiędzy zadatkiem a zaliczką.

Wyjaśnijmy.

Zadatek jest jednym ze sposobów zabezpieczenia wykonania umowy. Jeżeli nie postanowiono inaczej, klient, który z własnej winy nie wywiązuje się z umowy, nie odzyska zadatku. Jeśli od wykonania umowy odstępuje sprzedawca, to musi on zwrócić klientowi zadatek w podwójnej wysokości.

Zaliczka jest jedynie kwotą stanowiącą część przyszłej należności. Jeżeli klient rezygnuje z nabycia samochodu sprzedawca powinien zwrócić zaliczkę w całości, o ile nie wydał jej na konieczne koszty związane z wykonaniem umowy.

Uwaga na umowę!


Umowa powinna określać typ i model nowego samochodu, jego ostateczną cenę według średniego kursu waluty w dniu podpisywania umowy i termin odbioru pojazdu.

Często niestety zdarza się, że sprzedawcy ostateczną cenę uzależniają od kursu waluty w dniu odbioru samochodu, który będzie określony w odrębnym aneksie. Aneksami można zmieniać warunki umowy, ale tylko za zgodą obu stron.

Ważne jest również aby pamiętać, że warunki umowy dotyczące nabycia samochodów używanych nie mogą ograniczać uprawnień konsumenta wynikających z ustawy konsumenckiej.

Nierzetelność!


Zdarza się, że samochody nowe posiadają uszkodzenia transportowe, które zostały usunięte przez sprzedawcę w ASO przed wydaniem pojazdu, dotyczy to szczególnie istotnych uszkodzeń i napraw blacharsko-lakierniczych nadwozia.

Zgodnie z przepisami ustawy konsumenckiej, taka sytuacja pozwala konsumentowi domagać się:
  • wymiany samochodu,
  • obniżenia ceny,
  • zwrotu pieniędzy.
Należy pamiętać, że w katalogach samochodów zagranicznych nadwozie nie figuruje jako samoistna część zamienna.

Sprzedawcy używanych samochodów ukrywają często przeszłość pojazdu oferowanego konsumentowi. Dopiero po sprawdzeniu u ubezpieczyciela smutna prawda wychodzi na jaw. Okazuje się, że auto brało udział w kilku poważnych kolizjach drogowych. Niektóre auta zostały zrekonstruowane po całkowitej kasacji.

W samochodach zarówno nowych jak i używanych występują istotne wady produkcyjne elementów mechanicznych, korozja i perforacja blach oraz inne tego typu. W takiej sytuacji niezbędna jest ekspertyza rzeczoznawcy.

Windykacja


Firma przechowująca dane samochodowe, powołując się na artykuł 23 ustawy o ochronie danych osobowych, zastrasza konsumentów, wzywając ich do uiszczenia zaległych opłat, pod rygorem umieszczenia w rejestrze długów i udostępnienia danych o zadłużeniu organom skarbowym lub bankom.

Jest to działanie bezprawne.

Każde wezwanie do zapłaty powinno być poprzedzone wnikliwym zbadaniem sprawy.

Windykacja wierzytelności jest obwarowana określonymi przepisami prawnymi, bez których zachowania brak jest podstaw do dochodzenia jakichkolwiek należności.

Marzenie o własnym aucie i realizacja tego marzenia, niestety kosztuje często wiele wysiłku. Nierzetelni sprzedawcy zdarzają się nawet w najbardziej renomowanych firmach samochodowych. Problemy związane z samochodami mają różny charakter, jednak najważniejsze jest, aby w sytuacji zaistniałych trudności nie składać broni i dochodzić swoich praw.

 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
Podstawowe pojęcia w turystyce
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Przykłady - usługi
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Usługi platform cyfrowych
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Wadliwie wykonana usługa
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Ile wart jest mój podpis
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone