Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
Plik - to zbiór danych zapisany w pamięci zewn. komputera (zwykle na dysku) w formie wyodrębnionej całości.
 Home > Konsument
Sprzedaż poza lokalem firmy

ABC konsumenta - sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa (Spotkanie z akwizytorem)

10.04.2015 23:42:00

Czy akwizytor, który odwiedza nas w domu, to taki sam sprzedawca jak w sklepie?


Jest to sprzedawca zdeterminowany. Powiedzenie "Pan do sklepu, czy sklep do Pana? " traci w tym przypadku swoje znaczenie. Skoro już sklep przychodzi do nas, oznacza to, że ma szczególny towar, który w zwykłym sklepie trudno sprzedać. Oczekujmy więc, że akwizytor będzie naciskał, abyśmy rzecz kupili. Bądźmy ostrożni!

Czy akwizytor powinien podać swoje imię i nazwisko?


Tak, a konsument ma prawo tego żądać - akwizytor powinien wręcz pokazać dowód osobisty, dokumenty potwierdzające reprezentowanie firmy i jej istnienie (wyciąg z odpowiedniego rejestru ?rm). W sklepie lub biurze firmy wiemy, że każda osoba, która nas obsługuje, jest do tego uprawniona przez przedsiębiorcę.
Poza lokalem nie mamy pewności, czy akwizytor ma ważne pełnomocnictwo do działania w imieniu konkretnego przedsiębiorcy. A przecież w naszym interesie leży, by wiedzieć, z kim zawieramy umowę - i tak na wszelki wypadek - pod jakim adresem możemy złożyć reklamację lub wysłać korespondencję.

Czy musimy zapłacić akwizytorowi zadatek?


Nie, ale z drugiej strony akwizytor może wtedy odmówić zawarcia umowy. Wpłacenie zaliczki i jej wysokość strony uzgadniają w drodze negocjacji.

Jeśli jednak zrezygnujemy w ciągu 10 dni z umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, bo w takim terminie możemy odstąpić od umowy, odzyskamy całość wpłaconej sumy (bez kosztów przesyłki), w tym również zadatek lub zaliczkę. Nawet wtedy, gdy towar będzie miał ślady użytkowania, zgodnego z jego przeznaczeniem, sprzedawca nie będzie mógł obniżyć zwracanej kwoty (np. za ?ltr do wody zamontowany na kranie, używany do czasu odstąpienia od umowy) . Uważajmy jednak, bo sprzedawca będzie miał prawo do zmniejszenia kwoty oddawanej nam za produkt, gdy rzecz zostanie uszkodzona (np. złamiemy rączkę w odkurzaczu).

Czy możemy zwrócić rzecz, którą kupiliśmy od akwizytora?


Tak, możemy ją zwrócić, czyli odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

Są jednak pewne wyjątki, warto wiedzieć, że nie można odstąpić od umów:
  • o charakterze ciągłym, które zawieramy po uprzednim poznaniu oferty, reklamy, cenników, jeżeli mogliśmy uprzednio zapoznać się z treścią otrzymanej oferty lub informacji pod nieobecność drugiej strony umowy, np. zamawiamy okresową dostawę do domu wody na podstawie przysłanej do nas oferty z cennikiem;
  • sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta;
  • powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, o wartości przedmiotu umowy do równowartości 10 EURO;
  • o prace budowlane;
  • dotyczących nieruchomości, z wyłączeniem usług remontowych;
  • ubezpieczenia, w tym o członkostwo w otwartych funduszach emerytalnych, oraz reasekuracji;
  • dotyczących papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa w funduszach powierniczych i inwestycyjnych (usługi inwestycyjne).

W jaki sposób zrezygnować z zakupu?


Należy złożyć oświadczenia na piśmie (!) i przesłać je listem poleconym na adres firmy najpóźniej 10. dnia od daty zawarcia umowy.

Czy akwizytor powinien odebrać produkt, jeśli rezygnujemy z zakupu?


Przepisy nie regulują tego zagadnienia. Można jednak przyjąć, że towar przyniesiony przez akwizytora do domu powinien być przez niego odebrany. W innych wypadkach (np. zakupu podczas pokazu organizowanego na wycieczce) postarajmy się oddać rzecz osobiście lub przesyłką pocztową na własny koszt w terminie 14 dni od daty odstąpienia od umowy.

Podstawa prawna:


Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z dnia 2 marca 2000 r. (DzU z 2000 r. Nr 22, poz. 271)

Niniejszy artykuł został opublikowany dzięki pomocy ?nansowej Unii Europejskiej. Za treść dokumentu odpowiadaFederacja Konsumentów, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają w żadnym razie o?cjalnego stanowiska Unii Europejskiej.

 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
Podstawowe pojęcia w turystyce
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Przykłady - usługi
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Usługi platform cyfrowych
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Wadliwie wykonana usługa
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Ile wart jest mój podpis
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone