Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
Makropolecenie - to zapis sekwencji użycia kolejnych klawiszy wykonujących określone przez użytkownika komputera zadanie.
 Home > Konsument
Sprzedaż poza lokalem firmy

Zakupy w sklepie czy poza siedzibą firmy?

10.04.2015 23:42:00

W korytarzu jednego z warszawskich supermarketów konsumentka kupiła wspaniałego, jak jej się wydawało, robota kuchennego za tak wygórowaną cenę, że konsumentka w celu wywiązania się z umowy sprzedaży, musiała zawrzeć umowę o kredyt z bankiem. Radość ze wspaniałego robota nie trwała jednak długo, bowiem po przyjściu do domu okazało się, że mąż konsumentki absolutnie nie pochwalił takiej decyzji i nakazał natychmiast zwrócić urządzenie, pomimo jego nadzwyczajnych zalet. Ponieważ konsumentce nie udało się oddać urządzenia, zwróciła się o pomoc do Federacji Konsumentów.

Po zapoznaniu się ze sprawą polecono konsumentce skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000 r., Nr 22, poz.271 z późn. zmianami).

Firma odmówiła konsumentce przyjęcia towaru i zwrotu ceny skredytowanej do banku twierdząc, że umowa sprzedaży została zawarta w lokalu przedsiębiorstwa przedstawiając na dowód tego umowę najmu skrawka korytarza o powierzchni 6 m2 na okres 6 dni. Zdaniem firmy fakt najmu skrawka korytarza jest jednoznaczny z uznaniem tego miejsca za lokal przedsiębiorstwa, co wyłącza możliwość odstąpienia od umowy na podstawie w/w ustawy.

W takiej sytuacji konsument nie może uwolnić się od umowy sprzedaży wobec tego, że nie jest jasne (brak orzecznictwa na tle ustawy i niejasne stanowisko doktryny odnośnie pojęcia lokalu przedsiębiorstwa) czy skrawek korytarza w supermarkecie wynajęty na okres kilku dni (w niektórych przypadkach na jeden dzień) można uznać za lokal przedsiębiorstwa. W teorii spotkać się można z różnym rozumieniem pojęcia lokalu przedsiębiorstwa:
  • szerokim - lokal przedsiębiorstwa musi służyć celom przedsiębiorstwa, nie musi być jednak stałym, może być miejscem przejściowym np. lokal w czasie targów lub wystawy;
  • wąskim - lokalem przedsiębiorstwa może być lokal sklepowy, ale już nie magazyn, hala fabryczna, biuro.
Stołeczny Klub Federacji Konsumentów jest na etapie zbierania materiałów w jednej ze spraw w celu wystąpienia do sądu powszechnego z powództwem o ustalenie czy umowę zawartą w sposób opisany wyżej należy potraktować jako umowę zawartą w lokalu przedsiębiorstwa, czy też takie zachowanie sprzedawcy jest próbą obejścia ustawy cytowanej wyżej.

 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Podstawowe pojęcia w turystyce
Przykłady - usługi
Usługi platform cyfrowych
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Wadliwie wykonana usługa
Ile wart jest mój podpis
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone