Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (2)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
Akwalung - to urządzenie z aparatem tlenowym lub powietrznym umożliwiające swobodne nurkowanie.
 Home > Konsument
Telekomunikacja

Promocyjna komórka w pakiecie abonamentowym

10.04.2015 23:42:00

Koszty i korzyści


Wiele razy słyszeliśmy, że warunkiem rozwoju sieci telefonii GSM w Polsce jest nie tylko poczynienie bardzo dużych inwestycji; wybudowanie infrastruktury technicznej, stacji przekaźnikowych, zorganizowanie centrum zarządzania siecią, zatrudnienie i przeszkolenie pracowników, zabezpieczenie danych osobowych abonentów oraz poniesienie innych kosztów - ale w nie mniejszym stopniu - pozyskiwanie nowych klientów, poprzez sprzedaż jak największej liczby telefonów komórkowych abonentom, którzy zgodzą się pozostawać przez jakiś czas w sieci wybranego operatora.

Rynek telefonii GSM w Polsce jest już w zasadzie zbudowany i podzielony pomiędzy trzech operatorów. Obecnie na pierwszy plan wysuwa się inny cel, jakim jest utrzymanie pozycji rynkowej przez każdego z operatorów tworzących oligopol. Jeżeli ograniczymy rozważania do relacji z konsumentami, dochodzimy do wniosku, że droga do celu jest taka sama; każdej z firm zależy na sprzedaży jak największej liczby komórek współpracujących z jej własną siecią.

Jak wiemy, średnia zamożności Polaków jest niska. Dlatego - jak dotąd - optymalnym środkiem pozwalającym zaoferować atrakcyjny i nowoczesny produkt, jakim jest komórka, po cenie do zaakceptowania przez większość klientów pozostaje sprzedaż promocyjna. Jak twierdzą operatorzy - komórki sprzedawane w promocji są po prostu (nie bójmy się tego słowa) subsydiowane. W zamian za to, promocyjny abonent zobowiązuje się nie odchodzić z sieci przez minimalny czas określony w umowie. I każdemu się to opłaca. Operator, który ponosi wraz z konsumentami-abonentami koszty rozwoju swojej sieci w Polsce, stara się zminimalizować prawdopodobieństwo szybkiego odejścia jego klientów do konkurencji. Abonent dostaje od razu nowoczesny aparacik z górnej albo średniej półki, a pozostawanie w sieci - minimum - przez czas określony jako 12 lub 24 miesiące, pozwala sprzedawcy zrekompensować koszt sprzedaży relatywnie tańszej słuchawki. Swoją zapłatę otrzyma również producent telefonów. No trochę mniej, jeżeli okaże się, że wyprodukował wyjątkowo awaryjny model słuchawki (a bywa, że buble trafiają na rynek!). Jeżeli tak się stanie - operator albo duży sprzedawca nie przedłuży z nim umowy (na ten model). System ten pozwala działać również dużym niezależnym sklepom - pośrednikom pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami, które same negocjują umowy z producentami telefonów i operatorami.

Ceną, jaką zgadza się płacić promocyjny konsument za pakietowy zakup komórki, jest przerzucenie na niego ryzyka kradzieży tańszej słuchawki, pewne ograniczenia w zakresie możliwości wymiany awaryjnej komórki na inny model aparatu (zwłaszcza jeżeli wada ma charakter seryjny). Poniżej piszemy o zobowiązaniu do przestrzegania warunków promocji, czyli o ograniczeniu prawa odejścia z sieci przed upływem minimalnego okresu trwania umowy.

Pierwsze ograniczenie napotykamy już w salonie firmowym lub u dealera przy podpisywaniu umowy. Sprzedawca informuje promocyjnego konsumenta, że w jego telefonie zostaje założony SIM-lock, to znaczy blokada uniemożliwiająca korzystanie z sieci konkurenta - innego operatora niż nasz. Czy tylko tyle? Nie. Nasze zobowiązanie nie jest wcale gołosłowne. W przypadku niedotrzymania warunków promocji, to znaczy jeśli z naszej winy a nawet z tak zwanych przyczyn niezależnych od operatora zerwiemy umowę przed upływem minimalnego okresu jej trwania - płacimy karę umowną w wysokości określonej w regulaminie (z reguły jest to kwota przewyższające sumę 500 lub 600 zł) za niedotrzymanie warunków promocji. Jakie to ma skutki w praktyce? Do korzystania z sieci, prowadzenia rozmów konieczna jest komórka. Banał. Co jednak robić, jeżeli ją ukradną albo jeżeli po prostu zgubimy telefon? Nie możemy telefonować. To jasne. Ale przede wszystkim nikt nie zwalnia nas z obowiązku kontynuowania umowy abonamentowej przez minimalny okres określony w umowie (w praktyce formularze przewidują opcję 24- lub 12-miesięczną). - To jak to możliwe?! - zapytamy. - To ja mam płacić za nic? Przecież skoro nie korzystam już z telefonu, który mi ukradli albo który zgubiłem, bo niby jak mam korzystać, to nie powinienem ponosić innych kosztów! To dlaczego mam dalej opłacać abonament?! - Odpowiedź jest prosta; należy płacić abonament, ponieważ tak stanowi podpisana przeze mnie umowa abonamentowa. I kropka.

Czy to jest niesprawiedliwe? Być może. Może bardziej sprawiedliwe byłoby, gdyby operator ponosił, choćby częściowo, koszty zakupu nowej komórki, w przypadku gdy starą nam skradli. - No, skoro ktoś komórkę zgubił, to może niech już ostatecznie sam płaci gapowe, sam sobie winien, ale mnie komórkę skradli!!! - Hm, to ciekawa koncepcja - powie operator - A w jakiej części miałbym ponosić te koszty? - No powiedzmy.... - pokrzywdzony konsument skrobie się w głowę - ...na przykład można przemnożyć karę umowną przez współczynnik przestępczości.... - Ale w jakim mieście? - No, w moim mieście, u nas nie kradną. - A gdzie była kradzież? - ...? ... kradzież zgłosiłem na trzynastym posterunku, na Dworcu Centralnym w Warszawie - odpowie uczciwy konsument - bo tam mi skradli, wszyscy wiedzą, że w Warszawie kradną... - dodaje.

Dość! Już wiemy, że to nie jest sprawiedliwe. Tylko że to niczego nie zmienia. W praktyce - w przypadku zgubienia lub kradzieży telefonu kupionego w promocji - musimy opłacać abonament do końca okresu umownego, ponieważ tak właśnie stanowi umowa, którą sami podpisaliśmy. A nie musieliśmy podpisywać.

Naszym zdaniem, oczywiście zerwanie umowy pod koniec okresu promocji jest czymś innym od sytuacji, w której umowa zostaje zerwana z winy abonenta na samym początku jej trwania. Jasne jest, że abonent, który przez wiele miesięcy terminowo opłacał abonament - spłacił większą część swojej subsydiowanej słuchawki i zapewne odrobił znaczną część premii w postaci darmowych SMS-ów oraz "wliczonych minut". A sprzedawca bardziej mógł sobie cenę słuchawki subsydiowanej skompensować. Dlatego sprawiedliwiej byłoby, gdyby operator zgadzał się zmniejszać wysokość kary umownej, jeżeli kradzież lub zgubienie aparatu miały miejsce w ósmym albo w dwudziestym drugim miesiącu abonamentu pakietowego. Jednak dopóki taka zasada proporcjonalnego zmniejszenia wysokości kary umownej nie znajdzie się czarno na białym w naszej umowie - dopóty pozostają nam negocjacje o jej proporcjonalne obniżenie. Obecnie takie korzystniejsze dla konsumenta rozwiązanie zamieszcza w swoich regulaminach ERA GSM.

Podsumujmy. Nikt nie zmusza abonenta do przystępowania do promocji. Nie musimy zgadzać się na zakładanie na nasz portfel kajdanów kary umownej i ponoszenie ryzyka zagubienia telefonu przez 12 albo 24 miesięcy. Są inne możliwości, jedna droga, druga tańsza:

Co możemy wybrać?
  • Jeśli możemy na zakup przeznaczyć więcej pieniędzy - możemy kupić telefon na wolnym rynku. Wtedy zgłaszamy się do wybranego operatora jedynie w celu podpisania umowy abonamentowej, którą można zakończyć przez proste wypowiedzenie. Umowa wygaśnie bez dalszych kosztów. Niczego tu nie zrywamy, po prostu korzystamy z wolności odejścia do konkurenta poprzez złożenie wypowiedzenia. Możliwość wypowiedzenia abonamentu dotyczy również kradzieży lub zgubienia telefonu. Oczywiście nowy telefon zawsze musimy kupić sami. Wartość skradzionego to nasza strata.
  • Po drugie każdy może kupić telefon w systemie przedpłat (tzw. pre-paid), to znaczy bez opłacanego co miesiąc abonamentu promocyjnego. Opłata następuje poprzez wykupienie doładowania karty. Mamy do wyboru: SIMPLUS, POP, TAK TAK. Takie komórki w pre-paidzie są oczywiście trochę droższe, aniżeli taki sam telefon w promocji. Z reguły zresztą w promocji oferowane są inne modele. Natomiast jeśli ukradną nam komórkę w prepaidzie albo kupioną na wolnym rynku - nasze straty ograniczą się do wartości zgubionego aparatu. Kupimy sobie nową, gdy zarobimy. Nie grozi nam natomiast żadna kara umowna za zerwanie umowy lub niedotrzymanie warunków promocji. Po prostu przestajemy doładowywać POPa, SIMPLUSa albo TAKTAKa.
Jeżeli kupiliśmy komórkę "na promocji", oznacza to, że zawarliśmy tak zwany pakiet promocyjny, złożony co najmniej z dwóch umów: sprzedaży subsydiowanej słuchawki po relatywnie niskiej cenie oraz umowy abonamentowej zawartej z operatorem, w której korzystamy z szeregu udogodnień, np. obniżek za wysyłanie SMS-ów lub korzystanie z innych usług. Każda z tych umów jest traktowana oddzielnie, zwłaszcza gdy chodzi o płatny co miesiąc abonament. W pakiecie promocyjnym zobowiązujemy się, że nie odejdziemy z sieci wcześniej, aniżeli minimalny czas, na jaki zawarliśmy umowę. Jeśli przestaniem opłacać abonament - operator naliczy i wyegzekwuje należną mu karę umowną.

Jeśli natomiast kupimy droższy telefon komórkowy na wolnym rynku - co prawda również będziemy opłacać wybrany przez nas abonament, ale przez czas nieoznaczony - to znaczy tak długo i tylko tak długo, jak chcemy. Jeżeli przestaniemy mieć ochotę na współpracę z operatorem - po prostu wypowiemy umowę, która po upływie okresu wypowiedzenia wygaśnie. I mamy święty spokój.

Jeśli kupujemy komórkę w POPie, w SIMPLUSie albo w TAK TAKu (tzw. pre-paidy) - również płacimy i dzwonimy, tylko tyle i tylko za tyle - ile chcemy przeznaczyć na ten cel. Jeśli chcemy przestać korzystać z komórki - po prostu przestajemy dzwonić i nie wykupujemy doładowania. Strata telefonu skradzionego lub zgubionego - podobnie jak kradzież miksera albo telewizora - ogranicza się do wartości tego sprzętu.

Pamiętajmy, że zawarcie umowy promocyjnej obciąża nas ryzykiem pokrycia kosztów bezpowrotnie utraconego aparatu (skradzionego lub definitywnie zgubionego). Jak dotąd, żaden z punktów umowy promocyjnej nie daje nam prawa żądania zwrotu kosztów starej komórki (choćby najlepszej) albo żądania wydania nowej (kolejny telefon musimy po prostu kupić na wolnym rynku - za o wiele więcej niż w promocji).

Zerwanie umowy wiąże się co do zasady z koniecznością zapłaty kary umownej. Jednakże, w pkt. 4 pkt III warunków oferty promocyjnej ERA GSM wprowadzono zasadę proporcjonalnego zmniejszenia wysokości kary umownej w zależności od czasu, w jakim abonent wykonywał zobowiązanie. Jeśli uważamy, że w przypadku naszej umowy kara umowna za zerwanie promocji z powodu zgubienia komórki pod koniec promocji powinna zostać proporcjonalnie obniżona, a nasza umowa nie zawiera analogicznego postanowienia - próbujmy negocjować jej obniżenie. Pamiętajmy jednak, że w praktyce decyduje tu zgoda operatora.

Co nam pozostaje, jeżeli zgubimy telefon a nie mamy pieniędzy na kupno nowego?

Co zatem zrobić, jeżeli straciliśmy promocyjny aparat na początku korzystania a nie mamy pieniędzy na kupno nowego? Możemy poradzić sobie inaczej. Na przykład przynieść naszą starą zakurzoną komórkę (z szuflady) i poprosić o nową kartę SIM z naszym starym numerem (o ile to konieczne, trzeba zapłacić za zdjęcie SIM-locka, jeśli stary telefon miał taką blokadę). Być może uda nam się pożyczyć stary telefon od przyjaciela.

W ostateczności należy porównać, co nam się bardziej opłaci: albo zapłacenie kary umownej za zerwanie umowy przed terminem (czyli eufemistycznie "z tytułu niedotrzymania warunków promocji" albo zawieszenie świadczenia usług na czas określony (zgodnie z regulaminem - umowa wydłuża się o okres, przez który nie korzystaliśmy z telefonu - zyskujemy np. niezbędny czas, żeby pożyczyć lub kupić inny telefon), albo opłacanie abonamentu "za nic" bez możliwości korzystania z telefonu do końca minimalnego okresu trwania umowy (promocyjnego) i rozwiązanie umowy tuż po tej dacie..... (opłacalne raczej jedynie wtedy, gdy strata nastąpiła pod koniec minimalnego okresu umownego).

Czy możemy zgubić komórkę po to, aby bezboleśnie rozwiązać umowę promocyjną przed minimalnym okresem jej trwania?

Uwaga! To jest podrozdział dla sprytnych, jeżeli nie chcesz zaliczać się do sprytnych, po prostu nie czytaj go!

Kombinacje z "gubieniem komórki" i żądaniem pokrycia przez operatora całości lub części kosztów nowego aparatu na nic się nie zdadzą z przyczyn opisanych powyżej. To "promocyjny konsument" ponosi w całości ryzyko utraty słuchawki w tym czasie, to znaczy zobowiązuje się opłacać abonament do końca minimalnego okresu trwania umowy albo zapłacić karę umowną za przedterminowe rozwiązanie umowy. Takie jest ryzyko kontraktowe przyjęte w umowie przez konsumenta. Odmowa wydania innego aparatu po odpowiednio obniżonej cenie nie stanowi przyczyny uzasadniającej rozwiązanie umowy. Grozi nam rygor zapłaty kary umownej za niedotrzymanie warunków promocji. Czy od tej reguły nie ma żadnych wyjątków? Oczywiście, że są....

...przypadki losowe, brak możliwości spłaty zobowiązań...

...jeżeli konieczność rozwiązania umowy promocyjnej jest podyktowana bardzo ciężką sytuacją materialną abonenta lub jego najbliższej rodziny, jeżeli abonent na skutek zdarzeń losowych (powodzi, utraty majątku, straty pracy lub innych źródeł utrzymania itp.), nie może samodzielnie ponieść kosztów zapłaty kary umownej za rozwiązanie umowy lub powstałych w związku z tym zaległości abonamentowych - wówczas nie jest wykluczone, że operator potraktuje taki przypadek indywidualnie i zgodzi się na umorzenie powstałego zobowiązania w całości bądź w części (decyduje wiarygodność informacji, udokumentowanie braku minimalnych dochodów zagrażające bytowi lub utrzymaniu rodziny, itp.). Federacja Konsumentów wielokrotnie otrzymywała zapewnienia operatorów, że w takich wyjątkowych przypadkach - każdy układ jest możliwy. Trzeba zatem próbować. Nie wstydźmy się wówczas zgłosić do operatora z prośbą o umorzenie naszego długu.

 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Podstawowe pojęcia w turystyce
Przykłady - usługi
Usługi platform cyfrowych
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Wadliwie wykonana usługa
Ile wart jest mój podpis
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone