Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
Awionetka - to lekki samolot sportowy o słabym silniku.
 Home > Konsument
Ubezpieczenia

Problemy z roszczeniami z umów ubezpieczenia

10.04.2015 23:42:01

Rok 2003 był ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowych przepisów obowiązujących w zakresie ubezpieczeń, od 1 stycznia 2004 wszedł w życie pakiet ustaw ubezpieczeniowych, który zawiera szereg regulacji prokonsumenckich, niezbędnych z punktu widzenia problemów, z jakimi borykają się w praktyce klienci zakładów ubezpieczeniowych.

Mimo że rynek ubezpieczeń można określić jako konkurencyjny, liczba skarg na działalność ubezpieczycieli w ciągu roku wykazywała wyraźnie tendencję wzrostową.

Najwięcej skarg dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych, tj głównie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC), oraz ubezpieczeń autocasco.

Najwięcej wątpliwości konsumentów budziło określanie przez zakład ubezpieczeń wartości szkody, a co za tym idzie wielkości należnego odszkodowania. Szczególnie dużo pytań i próśb o poradę dotyczyło tzw. szkody całkowitej, tj sytuacji, w której - zdaniem zakładu ubezpieczeń - koszt naprawy przewyższa wartość pojazdu w dniu likwidacji szkody. Klienci nie zgadzają się z zaniżoną - ich zdaniem - wartością samochodu, pytają o podstawę wyliczania tej wartości, porównują z wartością pojazdu ustaloną w momencie zawierania ubezpieczenia. Wątpliwości dotyczyły także klasyfikacji szkody jako całkowitej w przypadku, gdy koszt naprawy samochodu wynosił mniej niż 100% jego wartości rynkowej. Ze szkodą całkowitą łączą się także problemy odmowy przejęcia wraku samochodu przez zakład ubezpieczeń, kosztów składowania pozostałości itp.

Pytania konsumentów dotyczyły także podstaw obniżania odszkodowania o handlowy ubytek wartości części zamiennych wymienionych na nowe, możliwości żądania odszkodowania za obniżenie, na skutek kolizji, wartości rynkowej pojazdu.

Następną grupę spraw, w których konsumenci szukali pomocy prawnej, były tzw. polisy posagowe, czyli polisy ubezpieczenia zaopatrzenia dzieci. Po upływie 20-czy 15-letniego okresu ubezpieczenia zakład ubezpieczeń zawiadamia uprawnionego o gotowości wypłaty kilkuset złotych (uzasadniając to zmianą siły nabywczej pieniądza), podczas gdy celem umowy było zaopatrzenie dziecka w środki finansowe zapewniające, chociaż w pewnej części start życiowy. Pomoc prawna polega na wskazaniu, akceptowanego przez orzecznictwo sądowe, sposobu wyliczenia należnego świadczenia - na podstawie stosunku wielkości spodziewanego świadczenia do wysokości średniego wynagrodzenia w chwili zawarcia umowy ubezpieczenia i wtedy, gdy roszczenie stało się wymagalne, napisaniu projektu pisma do zakładu ubezpieczeń czy też pozwu. Ubezpieczyciel często proponuje ugodę na poziomie np. 3 tyś. zł. (tj. kilkakrotnie niższym niż żądany), aby w końcu zgodzić się - czasem już wtedy, gdy wyznaczony jest termin rozprawy - na wypłatę należnego świadczenia.

Wiele spraw, z jakimi zwracają się konsumenci dotyczy także szkód osobowych. Poszkodowani, którym przysługuje odszkodowanie z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej sprawcy szkody (np. spółdzielni mieszkaniowej, której pracownicy nie usunęli zimą lodu i śniegu z alejek osiedlowych i mieszkańcy wywracali się łamiąc ręce i nogi) nie wiedzą czego mogą żądać w ramach odszkodowania. Przeważnie ograniczają się do określenia kosztów leków, nie żądając np. należnego zadośćuczynienia, kosztów niezbędnej opieki w okresie leczenia i rehabilitacji oraz zaleconej diety, kosztów związanych z przygotowaniem do innego zawodu itd. W ramach poradnictwa i edukacji w tym zakresie (np. wskazywanie na potrzebę zachowania wszelkich rachunków związanych z leczeniem i rehabilitacją), sporządzane są projekty odwołań, pisma interwencyjne itp.

Klienci mają ogromne trudności z ustaleniem, na jakiej podstawie określono wysokość należnego odszkodowania. Zakłady ubezpieczeń niechętnie udostępniają dokumenty związane z postępowaniem likwidacyjnym. Lakoniczna i kategoryczna forma pism ma zniechęcić do składania odwołania, brak uzasadnienia uniemożliwia merytoryczne odniesienie się do stanowiska ubezpieczyciela. Dlatego ważny jest zapis w nowej ustawie o działalności ubezpieczeniowej, nakładający na zakłady ubezpieczeń obowiązek udostępniania posiadanych informacji związanych z wypadkiem.

 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
Podstawowe pojęcia w turystyce
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Przykłady - usługi
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Usługi platform cyfrowych
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Wadliwie wykonana usługa
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Ile wart jest mój podpis
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone