Oborniki Wielkopolskie Online - Twój lokalny portal internetowy Gazeta Internet i komputery Forum dyskusyjne Galeria Katalog stron www Program telewizyjny TV Konsument, prawa konsumentów
Google Szukaj w polskim internecie
Ustaw Oborniki Wielkopolskie Online jako Stronę Startową Dodaj Oborniki Wielkopolskie Online do Ulubionych Online (1)   
 Profil użytkownika
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz założyć je sobie za darmo tutaj.

 Konsument
Praktyczne porady
Abc konsumenta
Tryb dochodzenia roszczeń
Usługi: jak zamawiać, jak reklamować
Wadliwy towar, reklamacja

Szukanie w/g tematów
Dane osobowe
Reklama i marketing
Mam prawo do zdrowia
Sprzedaż poza lokalem firmy
Telekomunikacja
Kosmetyki
Zdrowie
Sprzedaż wysyłkowa
Dzieci
Usługi operatorów telewizyjnych
Usługi turystyczne
Ubezpieczenia
Usługi bankowe i finansowe
Sprawy samochodowe


Akcja Kup Budę

 Kalendarium imprez
Więcej na stronie: Imprezy


 Reklama

 Informacje lokalne
Ruszyła akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
Kartka z kalendarza - 22 Czerwca
Kartka z kalendarza - 21 Czerwca
Absolutorium udzielone
Kartka z kalendarza - 20 Czerwca
Decathlon fundatorem kolejnych nagród
Kartka z kalendarza - 19 Czerwca

 Internet i komputery
Prawie jak hackerzy
Skaner twarzy poprawi bezpieczeństwo w miastach?
Uwaga na świąteczne e-maile
AMD opóźnia produkcję Barcelony
Szef międzynarodowej szajki hackerów zatrzymany
YouTube "zapcha" Internet?
Niebezpieczne YouTube

 Czy wiesz, że...
Modem - to urządzenie pozwalające połączyć komputery ze sobą za pośrednictwem zwykłej linii telefonicznej.
 Home > Konsument
Wadliwy towar, reklamacja

Towar przeceniony

10.04.2015 23:42:00

Obniżenie ceny może nastąpić z różnych powodów. Do celów promocyjnych wykorzystuje się tzw. posezonowe obniżki cen, które tak naprawdę rozpoczynają się, kiedy sezon na dane towary jest jeszcze w pełni. Konsumenci mogą wtedy okazyjnie kupić atrakcyjne rzeczy, a dotyczy to w szczególności sezonowej odzieży. Sprzedawcy decydują się na ogłoszenie wyprzedaży, kiedy zmieniają profil działalności albo likwidują sklep. Jednak taka informacja nie zawsze musi być zgodna z prawdą. Znany jest przykład londyńskiego sklepu sprzedającego dywany, który w stanie likwidacji znajduje się już od kilkudziesięciu lat. Turyści odwiedzający to miasto, zwabieni informacją o wyprzedaży z powodu likwidacji sklepu, liczą na dokonanie okazyjnych zakupów. Nie wiadomo, czy ceny są tam faktycznie korzystne, ale na pewno obniżka nie jest spowodowana chęcią szybkiego wysprzedania towaru i zakończenia działalności.

Poza sezonową obniżką cen, powodem przeceny może być również to, że towar nie jest pełnowartościowy, ma usterki i - jak określano do 31.12.02 r - jest wadliwy.

Konsument, decydując się na kupno towaru przecenionego, powinien otrzymać pełną informację o towarze. W placówkach handlowych przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie lub na wywieszkach umieszczonych przy towarach przecenionych, obok przekreślonej dotychczasowej ceny i wyrazu " przecena" albo wyrazu "obniżka ceny" lub "podwyżka ceny" powinna być podana cena obniżona lub podwyższona, jej okres obowiązywania, a także przyczyna dokonanej przeceny.

Tak stanowią przepisy rozporządzenia ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. nr 99, poz. 894).

Obniżenie ceny z powodu niezgodności towaru z umową (dawniej wad towaru)


Konsumentka kupiła sokowirówkę po obniżonej cenie, obniżka ceny nastąpiła z powodu porysowanej obudowy, o czym sprzedawca poinformował klientkę w chwili zakupu. Po paru tygodniach w sokowirówce zepsuł się silnik, zgłosiła więc reklamację ale sklep odmówił jej przyjęcia, tłumacząc to tym, że przy tak niskiej cenie sokowirówki, o żadnej reklamacji mowy nie ma.

Klient kupił buty, które były przecenione z powodu pomarszczenia skóry w jednym bucie. Po przyjściu do domu, dokładnych oględzinach zakupu, a także po krytycznych uwagach żony, klient postanowił buty reklamować.

Z podobnymi problemami zgłasza się do Federacji Konsumentów wiele osób.

W pierwszym przypadku klientka może i powinna złożyć pisemną reklamację zepsutego silnika, nie może natomiast reklamować jakości obudowy sokowirówki.

Nabywca butów nie może reklamować ich dlatego, że różnią się wyglądem ( w jednym skóra jest pomarszczona), bo o tym wiedział, decydując się na zakup.

W obu przypadkach to, że towar został przeceniony nie ma nic do rzeczy.

Posezonowa obniżka ceny


Celem posezonowych obniżek cen jest pozbycie się towarów, które nie znalazły nabywców: zamiast magazynować rzeczy, które w przyszłym sezonie nie będą supermodne i ponosić dodatkowe koszty przechowywania, handlowcy decydują się na obniżenie ceny.

Niektórzy sprzedawcy zwracają się do Federacji Konsumentów z pytaniem, czy wyprzedaż towarów po obniżonej cenie o 20, 50 i więcej procent jest uczciwa i zgodna z zasadami zdrowej konkurencji. Otóż nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji taka sprzedaż, jeśli jest dokonywana w ramach wyprzedaży posezonowej, dwa razy w roku na koniec sezonu letniego i zimowego, trwająca każdorazowo nie dłużej niż miesiąc, a podstawą prawną są przepisy ustawy z 16 kwietnia 1993 r o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wielokrotnie nowelizowanej.

Reklamacja przecenionego towaru


Niezależnie od tego co jest przyczyną reklamacji: obniżona cena towaru niepełnowartościowego (wadliwość) lub posezonowa wyprzedaż, konsument ma prawo taki towar reklamować. W pierwszym przypadku nie może reklamować tylko tych usterek, które były podstawą obniżenia ceny. Natomiast wszystkie inne niezgodności oraz towar z obniżką sezonową podlega reklamacji na podstawie Ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176). Termin odpowiedzialności sprzedawcy to dwa lata od wydania towaru chyba, że chodzi o rzeczy używane, to może być on skrócony, za zgodą obu stron, jednak nie poniżej 1 roku. Konsument powinien zawiadomić sprzedawcę o niezgodności towaru z umową przed upływem dwóch miesięcy od jej stwierdzenia.

Reklamacja powinna być złożona sprzedawcy, gdyż to on, a nie producent lub importer - ponosi odpowiedzialność za niezgodny towar z umową.

A zatem, czy warto kupować rzeczy przecenione?

Tak ale pod warunkiem, że oszołomieni przeceną nie tracimy głowy i rozsądku.

Dlatego radzimy:
  • nie ulegać emocjom i korzystaniem z okazji za wszelką cenę,
  • nie kupować ze ....skąpstwa tylko dlatego, że dana rzecz jest dzisiaj tańsza niż tydzień temu,
  • zastanowić się czy jest ona naprawdę potrzebna i czy będzie pasować do reszty naszej garderoby,
  • porównać cenę obniżoną z ceną pierwotną i pomyśleć, czy cena oferowanego towaru jest proporcjonalna do jego jakości,
  • pamiętać o tym, że sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności, jeśli kupujący wiedział o niezgodności z umową (o wadzie) w chwili zawarcia umowy sprzedaży,
  • zachować paragon, gdyż wielu sprzedawców uzależnia przyjęcie reklamacji (każdego towaru, nie tylko przecenionego) od okazania paragonu.


 
Serwis powstał przy współpracy z Federacją konsumentów.



Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

Pobierz darmowe e-booki
(Nie)bezpieczne aukcje, czyli jak unikniesz ryzyka podczas kupowania na aukcjach internetowych.

 Najczęściej czytane
Zadatek czy zaliczka
ABC konsumenta - co warto wiedzieć o zakupach i reklamacji
ABC konsumenta - wadliwy towar, reklamacja
Umowy poza lokalem przedsiębiorstwa
ABC konsumenta - usługi (Potyczki z fachowcem)
Zawarcie umowy o wykonanie usługi
Słowniczek kosmetyczny
Reklamacja usługi fryzjerskiej i stomatologicznej
ABC konsumenta - reklamacja usług telekomunikacyjnych (Zawyżony rachunek - płacić, nie płacić)
Podstawowe pojęcia w turystyce
ABC konsumenta - sprzedaż na odległość (Zakupy bez wychodzenia z domu)
Przykłady - usługi
Kazus dotyczący nienależytego wykonania usługi pralniczej
Usługi platform cyfrowych
Kilka wskazówek przy zakupie używanych samochodów
Pułapki w sprzedaży wysyłkowej
Wadliwie wykonana usługa
Odpowiedzialność hotelarza (organizatora turystyki) za rzeczy wniesione do hotelu
Ile wart jest mój podpis
Sądownictwo polubowne
| Strona główna | Gazeta | Miszmasz | Internet i komputery | Forum | Galeria | Liga Halowa Piłki Nożnej | Katalog stron www |
| Program telewizyjny | Konsument | Schronisko dla psów Azorek | Towarzystwo Opieki Nad Zwierzętami |
| Stowarzyszenie "Przyjaciel" | Kartka do Świętego Mikołaja | Kontakt |
Copyright © 2004-2006 Oborniki Wielkopolskie Online Wszelkie prawa zastrzeżone